Hon skrapades ren, lackades och sjösattes under namnet Klara och flöt alldeles utmärkt två-tre säsonger. Därefter skingrades de tre delägarna åt olika håll och Klara hamnade uppställd på en gräsmatta. Efter ett par år gjordes vaga ansträngningar att sälja henne, och efter ytterligare ett par år lika vaga försök att skänka bort henne, innan hon skulle förgås.
I slutet av 80-talet så köpte
Per&Anette
Sjöberg i nuvarande rederiet en villa i Vikingstad utanför
Linköping.
Idén föddes då att gå samman några
stycken
och flytta ner båten, nu när man hade någonstans att
placera
henne (övriga intressenter bodde vid tiden i studentkorridorer och
lägenheter).
Sagt och gjort, Klara transporterades ner i April -89
och renoverandet började.
Det stod snart klart att hon skadats på land,
en
vinter hade en presenning blåst sönder och hamnat liggande
på
däckets babordsida. Mahognyn var anfrätt och vid en
närmare
besiktning så fann vi att samtliga spant under däck utom
två
hade murknat på babords sida.
Inte mycket att göra, vi fick avskriva alla tankar
på att sjösätta den sommaren och började demontera
däcket.
Vi bytte de dåliga spanten, monterade ny mahogny
på däckssidorna, renskrapade hela båten.
Våren -90 var hon i alla fall hopmonterad igen och klar att sjösättas!
Såsom vi misstänkte så sjönk hon som ett smärre granitblock, tyvärr så snabbt att vi inte riktigt fick henne till en bra placering på botten. Hon hamnade som synes med fören något djupt! Vi fick också införa denna något inverterade ankring...
Sedan dess har Klara Kluck sjösatts varje
år
och tillbringat sin största tid i Kinda Kanal-systemet söder
om Linköping. Ett par utflykter i Göta kanal ut i havet har
hon
dock fått vara med om.
Hemmahamn är Kinda Kanals Veteranbåtklubb
i Rimforsa.