I samband med vårfixandet och reparationerna efter stormen Per så
fann vi att stommen under skarndäck på babords sida hade passerat
bäst-före-datum. Läckage vid tidigare lagningar hade orsakat att fukt
kunnat angripa däcksbalkarna och den längsgående balken i innerkanten
av skarndäck (som har ett fint namn på båtspråk som jag inte
kommer på nu). Dessa hade nu bitvis övergått till ett mer mull-liknande
tillstånd. Det var för sent inför sjösättningen för att reparera det
då, så vi fick göra en provisorisk stabilisering av skarndäcket för
säsongen och ge oss på den riktiga reparationen till hösten -07.
Den provisoriska lagningen av skarndäck, efter att den längsgående balken som slutat existera hade tagits bort.
Demonteringen påbörjad, vi tvingas ta bort delar av salongsväggen för att komma åt att byta däck och balkar
Nästan 2 meter skarndäck har vi fått ta bort för att frilägga det angripna och komma till friskt virke